tisdag 7 januari 2014

Övningar från kursen



En av övningarna va att pröva vitbalansen och se vilka olika färger det ger. Och här ser man ju skillnaden väldigt tydligt mellan de olika inställningarna. PRE är nog den som ger rätt färg i detta läge (vet dock vad PRE står för någon som vet?).

 I bilden (bilderna) nedanför skulle jag testa på fönstertricket (eller vad det nu heter). Där jag tar hjälp av ljuset som kommer genom fönstret för att lysa upp personens ansikte. Den första bilden blev bättre än vad det var tänkt, då bilden är taget i riktning mot fönstret, pga av ett annat fönster är några meter bakom mig. Ögonen skulle egentligen blivit mörkare men man ser ändå skillnad med den andra.

Den andra bilden ställer jag mig bredvid fönstret för att ljuset ska falla på ansiktet. Då lyser personens ansikte upp och man får ett mer levande sken i ögonen.


När jag fotograferade de här bilderna gick övningen ut på att få bra bilder när det är mörk och med blixt. Istället för att ha en lång slutare som kan göra bilden suddig eller om bara personen eller objektet du har framför dig syns och resten blir svart. Man vill ju oftast få med känslan av gatubelysningen och inte bara en person som syns i den svarta natten. 

Den första bilden fotade jag på AUTO för att se skillnaden när jag sedan fotade med manuella inställningar. Då ser man att bakgrunden ändå syns rätt bra men personen ser nästan inklippt i bilden, pga blixtens sken.

Den andra bilden fotade jag på läge M och ställde in de inställningar som hade rekommenderat. Jag ställde då slutaren på 1/15, bländaren f/4 och ISO 1600. Men jag tyckte fortfarande att blixtens sken på personen inte såg naturligt ut. Så jag sänkte blixt styrkan till -1 eller -2 (kommer inte ihåg ...). Då blev resultatet ett mjukare sken som såg naturligt ut.



1 kommentar:

  1. Du har fått en utmaning :D
    http://louielei.blogg.se/2014/january/utmaning.html

    SvaraRadera